Weboldal építés design-osan!

Ma már nagyon sok és kifejezetten igényes, ingyenes anyag elérhető az interneten, ha weboldal építés témáról van szó. Ennek ellenére sajnos nagyon sokszor azt látom, hogy a megjelenésbe próbálnak egyszerre nagyon sokat beletenni. Ilyen beúszó szöveg, olyan videó (még a menü részben is!), minden mozog, minden csili-vili, ugrál, vibrál, neon színű. Ebből egy nagy katyvasz lesz, jobb esetben a lényeg még olvasható marad, de ha erre még rájön egy írott (vagy kevésbé olvasható) betűtípus, akkor az a honlap elvérzett. A design oltárán máris feláldozásra került a használhatóság.

Mi is a honlap célja? Tulajdonképpen csupán a látogató tájékoztatása (most ide nem értjük a webshopokat). Ha pedig ez a célunk, és a látogatónk a sok mozgó elemtől, rossz színválasztástól és tipográfiától nem tudja elolvasni a lényegi információkat, akkor hatalmas nagy öngólt lőttünk! Nézzük meg milyen részei vannak egy weboldalnak design szempontjából és ez alapján hogyan építsd fel?

A jó weboldal design alapjai

Egy jó weboldal felépítése azzal kezdődik, hogy megfelelő színeket (színpalettát), illetve tipográfiát választunk. Ezután már egy átfogó koncepcióról kell döntenünk, aminek a része az oldalon megjelenő képek is. Persze a minőségi tartalom is kiemelten fontos, de itt most a design lesz az elsődleges szempontunk. Nézzük meg az alapokat:

Színek

Kulcstényező a weboldal kezdőlapjának a színsémája. Nemcsak a stílusról szólnak, hanem segítenek irányítani a tekintetet, ezzel megkönnyítve a tájékozódást. Általános javaslat, hogy néhány (maximum 2-3) színt kell választani, amelyek jól mutatnak együtt, emellett kellően kontrasztosak. Az egész webhelyen ugyanezeket a színeket kell használni. Akciógombok és menük esetében érdemes komplementer színeket választani a kiemelés érdekében.

Képek

Soha nem lehetnek helykitöltők, mindig az a szerepük, hogy képet adjanak a márkáról és arról, hogy az adott honlap mivel foglalkozik. Nem érdemes stock fotókkal foglalkozni, inkább saját képeket kell bemutatni, erre jó lehetőség a hős (főoldal legelső része) szekcióban kínálkozik.

Tipográfia

Sajnos ez is alulértékelt, akárcsak a színek egy weboldal tervezésénél. A legfontosabb szabály, hogy jól olvashatónak kell lennie. A megfelelő betűtípusok, például képernyőn a sans-sherif (talp nélküli) könnyebben olvashatóvá teszik a webhelyet. A mókás vagy írott stílusokat csak a logóhoz vagy az egyéb márkajelekhez érdemes használni.

A betűtípus mellett kiemelt fontossággal bír a betűméret. Se a túl aprót se a túl nagy betűket nem lehet jól olvasni. Az ajánlott méret szövegnél: 17-19 pixel, címnél: 27-29 pixel, bekezdések címénél: 22-25 pixel. Ez már nagyítás nélkül látható, kellően kiemelve a fejezetcímeket.

Ami még ugyanennyire fontos, mert szintén olvashatatlanná tudja tenni a honlapot az a kontraszt. Ha ugyanis egy világosszürke betűszínt választasz a tört fehér oldalra, akkor alig lesz különbség a betűk és a háttér között. Így pedig vagy nagyon nehezen lesz olvasható, ha egyáltalán olvasható marad. A legjobb választás a fehér háttér és a fekete betűk. Bár már nagyon sok helyen van éjszakai mód is, ami ennek pont a fordítottja. Hogy kinek melyiket könnyebb olvasni, az egyéni megítélés kérdése.

Weboldal építés: hogyan legyen jó?

Az emblémák általában a kezdőlap bal felső sarkában jelennek meg, mivel a felhasználó szeme először ott van. Ha esetleg a látogató elveszne a honlapon, akkor erre kattintva a kezdőoldalon találja magát. Elképzelhető a középre rendezése is. Bárhová is helyezed, könnyen észrevehetőnek kell lennie és elég nagynak ahhoz, hogy a látogatók észrevegyék.

Legfelül helyezkedik el a navigációs sáv, melynek célja, hogy útba igazítsa a látogatót. Minél több a lehetőség annál valószínűbb, hogy inkább más alternatíva után mennek. Ezért a kevesebb több elvét érdemes alkalmazni. Gondolj bele: egy ismeretlen weboldalra navigálsz. Ha azt látod, hogy legalább három sorban helyezkedik el a kismillió menüpont, már el is ment a kedved attól, hogy ezeket mind végig olvasd és már kattintasz is el. Ha pedig egy menüt látsz, ami a vállalkozás lényegi információit foglalja magában, rögtön el tudod dönteni, hogy hova is szeretnél navigálni, így nagyobb eséllyel maradsz az adott oldalon.

A menü lényege, hogy legyen jól látható és jól olvasható, valamint ez legyen az első dolog, amit a kezdőlapon látnak. Elengedhetetlen, hogy könnyen használható is legyen. A menük gyakran tartalmaznak logót és akciógombot is, ami a honlap egyik legfontosabb webdesign elemévé teszi őket.

Fő szolgáltatás vagy termék

A weboldal építés következő része a hero szekció, ami már hasonlít egy könyvborítóhoz. Mielőtt megveszel egy könyvet a borító alapján döntöd el, hogy egyáltalán leveszed-e a polcról. A weboldal tetejére válassz egy képet, amely bemutatja a vállalkozásod és fedje le az oldalt teljes szélességében, akár egy borító. Ha több vagy álló képet szeretnél akkor érdemes egy oszlopba beilleszteni a képet és szöveget hozzáadni, vagy egy másik képet az üres hely elkerülése érdekében.

Végül a képhez érdemes hozzáadni egy jó és rövid szlogent, amely összefoglalja azt amit csinálsz, vagy összefoglalja az ajánlatot, illetve regisztrációs linket is be lehet illeszteni. Itt érdemes a fő erősségeket kiemelni, és itt lehet tudatni a vásárlóval, hogy mit kínálsz. Érdemes kevés lehetőséget mutatni egyszerre.

A hős résznek az a célja, hogy a látogatók azonnal képet kapjanak arról, hogy mire számíthatnak az adott webhelytől. Ha nincs egy átfogó és pontos terved, hanem csak esztétikai célokra használod, akkor pont a lényegét fogja elveszíteni.

Cselekvésre csábítás

Itt lehet a látogatót cselekvésre csábítani, itt lehet felhívni a leendő ügyfelet, hogy próbálja ki, hívjon fel, foglaljon időpontot, vásároljon, vagy nézze meg a kínálatot. Közvetlen műveletet biztosítani arra, hogy tovább lépjenek a következő szintre.
Ki kell tűnnie a kezdőlap többi elemei közül. Lehet egy gomb vagy egyszerű szöveg is. Itt lehet nagyon jól alkalmaznia kontrasztos színeket. A szavak szerepe kiemelt jelentőséggel bír.

Ajánlások

A kezdőlapnak bizalmat kell kelteni a látogatóban. Ennek az egyik legjobb módja pedig az, ha megmutatod a felhasználóknak, hogy jó ajánlásokat kaptál a korábbi ügyfelektől. Ennek érdekében sok honlap tartalmaz közösségi bizonyítékokat, például véleményeket, értékeléseket. Ha még kezdő vállalkozó vagy, akkor inkább hagyd ki ezt a részt, minthogy hamis véleményeket írj! Ez később kiderül, így pedig maximálisan aláássa a hitelességed.

Információk rólad és a csapatról

Jó dolog, ha arc is párosul egy márkához. A kezdőlap az egyik legjobb hely erre a célra. Sokkal nagyobb bizalmat ébreszt az emberekben, ha láthatják, hogy ki biztosítja a szolgáltatást, kikkel fog együttműködni. Szintén nem érdemes stockfotókból dolgozni. Sokkal emberibb és egyedibb lesz a weboldalad, ha bemutatkozol.

Elérhetőségek

A weboldal építés során ez létfontosságú dolog, nem szabad megfeledkezni róla. Ha már ugyanis megismert a látogatód (a honlapodon keresztül), és úgy döntött, hogy szeretné igénybe venni a szolgáltatásod, akkor a következő lépés az lesz, hogy valamilyen elérhetőséget keres. Erre jó egy telefonszám, email, cím, de még egy kapcsolatfelvételi űrlap is nagy segítséget jelent. Enélkül az egész oldal teljesen felesleges lenne!

Összegezve

A weboldal építés során sok honlap hasonló kialakítású, de ez nem véletlen. Ugyanis fontos, hogy a kezdőlapon szerepeljen az összes fontos információ, tehát a felhasználóknak a kezdőlap megtekintése után pontosan tudniuk kell, hogy mi a webhely célja és hogyan segíthet nekik.

Ha kíváncsi vagy még ilyen cikkekre:

Forrás:

Similar Posts